سرفصل های پروژه شامل موارد زیر است :
2-3 دیدگاه مبتنی بر سرمایه فکری
2-6 تعریف و طبقه بندی مورد استفاده در مدل ارزش افزوده سرمایه فکری(VAIC)
فهرست منابع
مشخصات فایل:
پرسشنامه رایگان:ندارد
نوع فایل:word
منبع: دارد (فارسی و لاتین)
پیشینه پژوهش:دارد(ایرانی و خارجی)
تعداد صفحات:37
گارانتی بازگشت وجه:دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)
خلاصه ای از مطالب:
مفهوم سرمایه فکری
مفهوم و تعریف سرمایه فکری نقطه آغاز تعریف سرمایه فکری یا دارایی نامشهود[1] تعریف دارایی است. سرمایه فکری یا دارایی نامشهود اساسی ترین منبع سازمانهای امروزی به نظر میرسد اما هنوز بسیاری از شرکتها نمیتوانند بوضوح اجزای تشکیل دهنده دارایی نامشهود را تعریف کنند (اندریو و دیگران[2]، 2007، ص52).
مفهوم سرمایه فکری اولین بار توسط جان کنز گالبرایت[3] در سال 1969 مطرح شد. از نظر او،سرمایه فکری معنی بیش از «تفکرهمانندتفکرصرف»میدهد ودرجهای از«عملیات فکری»رادر بر میگیرد (بونتیس، 1998). دراین مفهوم،سرمایه فکری به خودی خود فقط یک دارایی نامشهوداستاتیک نیست،بلکه یک فرآیند آرمانی است. سرمایه فکری نوعی حرکت ازداشتن دانش ومهارت (سرمایه انسانی) به سمت استفاده ازدانش ومهارت (مالکیت معنوی) است (چانگ، 2007، ص5).
بررسی ادبیات مختلف نشان میدهد که تعاریف متعددی از سرمایه فکری و دارایی نامشهود وجود دارد. بعنوان مثال محققان غیر حسابداری، سرمایه فکری را به عنوان تفاوت بین ارزش بازار[4] شرکت و ارزش دفتری[5] شرکت تعریف میکنند (سویبی، 1997؛ استوارت، 1997؛ ادوینسون و مالونه، 1997؛ موریتسن و دیگران[6]، 2001). برای محققان حسابداری (السون[7]، 1995، ص662؛ فلتام و السن[8]، 1996، ص220؛ بیور[9]، 1998، ص78؛ واتز[10]، 2001،ص50) تفاوت بین ارزش بازار واحد تجاری و ارزش دفتری داراییهای قابل شناسایی واحد تجاری به عنوان سرقفلی[11] تعریف می شود. سرقفلی نیز یک دارایی نامشهود است.
تعاریف مختلفی از سرمایه فکری (دارایی نامشهود) وجود دارد و در مجموع بیشتر این تعریف بیان میکنند که سرمایه فکری (دارایی نامشهود) یک دارایی غیر پولی بدون وجود فیزیکی است اما دارای ارزش است و یا میتواند منافع آتی ایجاد کند (چونگ،2008،ص613).
ایتامی[12] (1991) بیان میکند که دارایی نامشهود، داراییهای غیر قابل رویتی هستند که مجموعه گستردهای از فعالیتها مانند فناوری، اعتماد مشتریان، تصویر نام و نشان تجاری، فرهنگ سازمانی و مهارتهای مدیریتی را در بر میگیرند.
هال[13] (1991) معتقد است که داراییهای نامشهود عوامل محرک ارزش هستند که منابع تولیدی را به داراییهای ارزش افزوده تبدیل میکنند. او داراییهای نامشهود را به دو دسته تقسیم میکند: 1) مالکیت معنوی[14] 2) دارایی دانشی[15].
دارایی نامشهود ضریب قابلیتها را تقویت میکند و در واقع مزیتهای رقابتی پایدار را افزایش میدهد(چونگ،2008،ص613).
اسمیت[16] (1994) دارایی نامشهود را بصورت زیر تعریف میکند:
داراییهای نامشهود همه عواملی هستند که علاوه بر سرمایه در گردش[17] و دارایی مشهود[18] درون شرکت وجود دارند. آنها عواملی هستند، بعد از سرمایه در گردش و دارایی مشهود، که کسب و کار را رونق میدهند و اغلب عوامل اصلی کمک کننده به قدرت درآمد زایی شرکت هستند. وجود آنها وابسته به تحقق یا توقع درآمد است.
[1]Intangible asset
[2]Andreouet al.
[3] John Kenneth Galbraith
[4]Market value
[5] Book value
[6]Mouritsen et al.
[7]Ohlson
[8]Feltham and Ohlson
[9]Beaver
[10]Watts
[11]goodwill
[12]Itami
[13]Hall
[14]intellectual property (IP)
[15] knowledge assets
[16]Smith
[17]Working capital
[18] Tangible asset
sarmaye fekri_1554214036_14472_2383_1601.zip0.23 MB |