سرفصل های پروژه شامل موارد زیر است :
2-2-مقدمه...................................................................................................................................
2-2-1-تعریف کفایت اجتماعی..................................................................................................................................................................
2-2-2-ابعاد کفایت اجتماعی . ...................................................................................................................................................................
2-2-2-1-مهارتها و توانمندیهای شناختی .......................................................................................................................................
2-2-2-2- مهارتها و توانمندیهای رفتاری . ........................................................................................................................................
2-2-2-3- مهارتها و توانمندیهای هیجانی ...........................................................................................................................................
2-2-2-4- مهارتها و توانمندیهای انگیزشی ......................................................................................................................................
2-2-2-5- ویژگیهای ابعاد فلنر............................................................................................................................................................
2-2-3- اهمیت آموزش کفایت اجتماعی...............................................................................................................................................
2-2-4- مدل های کفایت اجتماعی ..........................................................................................................................................................
2-2-4-1-مدل پردازش اظلاعات اجتماعی.....................................................................................................................................................
2-2-4-2-مدل سه سطحی برای تبیین کفایت اجتماعی (کاویل و همکاران)......................................................................................
2-4-1-پیشینهی پژوهش خارجی مربوط به کفایت اجتماعی....................................................
2-4-2- پیشینهی پژوهش داخلی مربوط به کفایت اجتماعی....................................................
2-4-5-جمعبندی........................................................................................................................
فهرست منابع ومآخذ.....................................................................................................................................
مشخصات فایل:
پرسشنامه رایگان:ندارد
نوع فایل:word
منبع: دارد (فارسی و لاتین)
پیشینه پژوهش:دارد(ایرانی و خارجی)
تعداد صفحات:28
گارانتی بازگشت وجه:دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)
خلاصه ای از مطالب:
مقدمه فصل دوم
فصل دوم تحقیق شامل سه بخش میباشد: بخش اول مبانی نظری و تئوریکی مربوط به کفایت اجتماعی را بیان میکند، بخش دوم مربوط به مبانی نظری یادگیری میباشد. در بخش سوم این فصل تحقیقات انجام شده در داخل و خارج را در ارتباط با موضوع تحقیق و نیز ارتباط متغیرهای تحقیق مورد بررسی قرار میدهد.
بخش اول
کفایت اجتماعی
2-2-مقدمه
اجتماعی شدن فرایندی است که در آن هنجارها، مهارتها، انگیزهها، نگرشها و رفتارهای فرد شکل میگیرد تا ایفای نقش کنونی یا آتی وی در جامعه مناسب و مطلوب شناخته شود. در این فرایند، اکتساب و به کارگیری مهارتهای اجتماعی و چگونگی برقراری ارتباط و تعامل با دیگران، یکی از مؤلفههای تصلی رشد اجتماعی بخصوص در بین کودکان و نوجوانان محسوب میشود (کارتریج و میلبرن[1]، 1389). زندگی امروز به لحاظ وسعت و پیچیدگی تحولات، دگرگونیهای سریع اجتماعی، تغییر ساختار خانواده، شبکهی گسترده و پیچیدهی ارتباطات انسانی، گستردگی و هجوم منابع اطلاعاتی، انسانها را با چالشهای فراوانی روبرو کرده است. این چالشها از یک سو بر چگونگی زندگی افراد و رفتارهای اجتماعی و فردی تأثیر میگذارد و از سوی دیگر نبود مهارتها و تواناییهای عاطفی، روانی، اجتماعی و شناختی با آسیبپذیر کردن افراد در رویارویی با مسائل و مشکلات، آنها را در معرض اختلالات روانی، اجتماعی و رفتاری قرار میدهد. از این رو انسان نیازمند برنامهریزی خاصی است که او را برای غلبه بر تنشها و مشکلات آماده کند. در جامعهی امروز کودکان و نوجوانان باید بر دانشها و مهارتهای فراوانی مسلط باشند، آنها را بیاموزند، تمرین کنند، درونی سازند، تا بتوانند به خوبی با چالشهای فرا راهشان رویارو شوند. از این رو نیاز به اکتساب کفایت و صلاحیتهای متناسب با سن و شرایط فردی و پرورش قابلیتهای موجود در افراد به جهت کسب توانایی لازم به منظور طی موفقیت آمیز دوران رشد احساس میشود. کسب مهارتها، تواناییها و ظرفیتهایی است که، به فرد در برقراری ارتباط با خود و دیگران کمک میکند. آموزش مهارتهای رفتاری، شناختی، هیجانی و مهارتهای انگیزشی به فرد کمک میکند تا تصمیم مناسب را در موقعیتهای مختلف اتخاذ نماید (پزشک، 1382 به نقل از حسینی مهر و زال بیگی، 1391) و از این طریق گام مثبتی در پیشگیری از ابتلا به بیماریهای روانی، آشفتگیهای روحی، از هم پاشیدگی خانواده، عدم سازگاری با محیط اجتماعی و ... بردارد (حسینی مهر و زال بیگی، 1391).
کفایت یا شایستگی (Competency) در برگیرندهی مهارتهای اجتماعی، هیجانی و شناختی و رفتارهایی میباشد که کودک برای سازگاری اجتماعی مطبوب نیاز دارد. رفتارهای اجتماعی منفی انعکاسی از مهارتهای اجتماعی کودک میباشند. کسانی که مهارت و شناخت اجتماعی سیعی دارند احتمالاً از کفایت اجتماعی بالایی برخوردارند (سیدامینی و همکاران، 1390). کفایت اجتماعی شامل مجموعه مهارتهایی است که اکتساب آنها سبب ارتقای آگاهی اجتماعی افراد میشود. آگاهیهایی که بر توانایی درک دیگران و برقراری ارتباط مؤثر با آنها، مسئولیتپذیری اجتماعی، حفظ آگاهی شخصی و مدیریت کردن روابط تمرکز میکند (یاراحمدیان، 1391).
2-2-1-تعریف کفایت اجتماعی
دال در سال (1940) معیاری برای عقب ماندگی ذهنی ارائه داد، عدم کفایت اجتماعی را به عنوان اولین و مهمترین معیار تشخیص قلمداد کرد او کفایت اجتماعی را توانایی عملکرد انسان در اجرای استقلال شخصی و مسئولیتپذیری اجتماعی یا به عبارت بهتر توانایی مراقبت از خود و یاری رساندن به مراقبت از دیگران تعریف کرده است (مرشدی، 1387). بنا به گفته ترور و همکاران، اگر شخصی بتواند بر رفتار دیگران و به طریقی که قصد دارد و از نظر اجتماعی مقبول است، تأثیر بگذارد دارای کفایت اجتماعی است (عباسی و همکاران، 1389). برمنر و تاپپینگ (1998) کفایت اجتماعی را دارا بودن و استفاده از توانایی وحدت و یکپارچگی فکر، احساس و رفتار برای انجام دادن وظایف و کارکردهای اجتماعی در گروه میدانند. گرین و ریچس (2006) معتقدند برای تقویت کفایت اجتماعی باید همکاری، پاسخدهی و تأثیرپذیری، پذیرش مسئولیت اجتماعی، رفتار کردن به شیوهای دوستانه و دیگر شیوههای تعامل مثبت در دانشآموزان را تقویت کرد. لی و چانگ (2010) به عنوان یک منبع حمایتی یا مکمل رفتار والدین، شیوههای آموزش در مدرسه، تعاملات بین فردی و تعامل با معلم را باهمیت میدانند زیرا فرصتهایی را جهت یادگیری و تمرین کفایت اجتماعی ایجاد مینمایند.
[1] . Cartridges and Mylbrn
kefayat ejtemayi_1532440064_14461_2383_1025.zip0.06 MB |