سرفصل های پروژه
شامل موارد زیر است :
-3-1.تعریف شناخت....................
2-3-2.روانشناسی شناختی..................
2-3-3.افکار خودآیند................
2-3-4.موضع فلسفی کلی در زمینه شناخت.......................
2-3-5.مدلABC
الیس........................
2-3-6.تناوبگرایی تعبیری..........
2-3-7.مدل شتاختی بک.................
ساختارشناختی یا طرحواره
پردازششناختی
2-3-8.مدل بک از دو بخش تشکیل شده است..........................
2-3-9.نظریه آسیب شناسی روانی رفتار در مانی عقلانی-هیجانی....
2-3-10.رایج ترین عقاید غیر منطقی........................................
2-3-11.ده
خطای شناختی از نظر آلبرت الیس....
2-3-11-1.خطای اول: تفکر همه یا
هیچ
2-3-11-2.خطای دوم:تعمیم
مبالغه آمیز
2-3-11-3.خطای سوم: فیلتر
ذهنی
2-3-11-4.خطای چهارم: بی
توجهی به امر مثبت
2-3-11-5.خطای پنجم :نتیجه
گیری شتابزده
2-3-11-6.خطای ششم: درشت بینی-ریز بینی
2-3-11-7.خطای هفتم: استدلال
احساسی
2-3-11-8.خطای هشتم: به کاربردن عبارت های باید
ها ونبایدها
2-3-11-9.خطای نهم: برچسب
زدن
2-3-11-10.خطای دهم : شخصی سازی و سرزنش
مشخصات فایل:
پرسشنامه رایگان:دارد(پرسشنامه تحریف های شناختیعبداله زاده وسالار درسال1389)
نوع فایل: word
منبع:
دارد (فارسی و لاتین)
پیشینه پژوهش:
دارد(ایرانی و خارجی)
تعداد صفحات: 27
گارانتی بازگشت وجه:
دارد ( کیفیت این فایل تضمین شده است درصورت هرگونه مشکل یا نارضایتی احتمالی مبلغ شما بازگردانده می شود)
خلاصه مطلب
تعریف شناخت
کلمه شناخت در لغت به معنی عمل یا فرایند دانستن است. رویکرد شناختی به شخصیت، بر نحوهای که افراد از محیط و خودشان آگاه میشوند، نحوهای که درک نموده و ارزیابی میکنند، یاد میگیرند و مسایل را حل میکنند، تمرکز دارد. این واقعا یک رویکرد روانشناختی به شخصیت است؛ زیرا منحصرا روی فعالیتهای ذهنی هشیار تمرکز دارد. این تمرکز روی ذهن، مفاهیمی را که سایر نظریهپردازان به آنها پرداخته اند، نادیده نمیگیرد. برای مثال، در رویکرد شناختی، نیازها، سایقها یا هیجانات را جنبههایی از شخصیت میدانند که تحت کنترل فرایندهای شناختی قرار دارند(شولتز وشولتز[1] ،1388).
2-3-2.روانشناسی شناختی
انسان را موجودی پردازش کننده اطلاعات و مسأله گشا تلقی می کند.این دیدگاه در پی تبیین
رفتار از راه مطالعه شیوه هایی است که شخص به اطلاعات موجود توجه می کند،آنها را تفسیر می کند،و به کار می برد. روانشناسی شناختی همانند دیدگاه روانکاوی متوجه فرایندهای درونی است.اما در این دیدگاه بیش از آنکه بر امیال،نیازها،و انگیزش تاکید شود بر اینکه افراد چگونه اطلاعات را کسب و تفسیر می کندو آنها را در حل مشکلات به کار می گیرند تاکید می شود.بر خلاف روانکاوی تکیه گاه شناختی نه بر انگیزش ها و احساسات و تعارضات نهفته بلکه بر فرایندهای ذهنی است که از آنها آگاهیم یا به راحتی می توانیم از آنها مطلع شویم.این رویکرد در تقابل با نظریه های یادگیری قرار می گیرد که محیط بیرونی را علت اساسی رفتار به شمار می آورند.اصولا دیدگاه شناختی به افکار و شیوه های حل مسأله کنونی توجه دارد تا تاریخچه شخصی.در این دیدگاه روابط بین هیجان ها انگیزش ها و فرایند های شناختی و در نتیجه همپوشی میان دیدگاه شناختی و دیگر رویکرد ها نیز آشکار می شود(ساراسون وساراسون[2]،1390).
روانشناسی شناختی زاده ی روانشناسی گشتالت است که در دهه ی 1920 مطرح شد.وجه مشخصه ی دیدگاهِ شناختی، توجه نسبتا ً اندک به رابطه ی محرک – پاسخ و فعالیت های عصبی می باشد. توجه اصلیِ این رویکرد، به موضوعاتی نظیر ادراک، حل مساله از طریقِ شهود، تصمیم گیری و فهم است. در تمامِ این فرایند ها شناخت از اهمیت مرکزی برخوردار است . شناخت یک مفهومِ کلی است که تمامیِ اشکالِ آگاهی را در بر می گیرد و شاملِ ادراک، تفکر، تصور،استدلال، و قضاوت و غیره می باشد. انقلابِ شناختی شاملِ تمامِ دیدگاه هایی می شود که به این مباحث اهمیتِ زیادی می دهند)جرج سیچ[3] ،1380).
2-3-3.افکار خودآیند
از دید شناختی ها افکار خودآیند،تحریف های شناختی،باورهای غیر منطقی مختص رابطه و طرحواره های شناختی علل اکثر مشکلات رفتاری وتعارضات بین فردی است(فلانگان وفلانگان،2004؛الیس،2003؛به نقل از فرحبخش،1382؛ بهاری وسیف،1384).
مدل شناختی بک (1970)نیزدرباره ی آسیب شناسی برنقش محوری تفکر در فراخوانی وتداوم افسردگی،اضطراب وخشم تاکید می کند.سوگیری شناختی باعث آسیب پذیری افراد نسبت به وقابع منفی مانند فقدانها ومشکلات زندگی می شوند.
طرز تفکر بدبینانه بدون منطق زمینه ساز شروع افسردگی واختلالات خلقی و دوام آنها است.تفکر شدید منفی،همیشه با افسردگی یا اختلالات احساسی همراه است.وقتی نگران می شوید،وقتی افکار ناخوشایند به ذهنتان خطور می نماید،کج خلق وافسرده می شوید(برنز،1386؛45).
1-Schultz& Schultz
1-Sarason & Sarason
2-Jorj bech
tahrif shena_1518034579_4580_2383_1171.zip0.06 MB |